حاشیه های مهم تر از متن | محمدعلی الفت پور

در هر واقعه تاریخی دو جزء را می توان از هم بازشناخت: حاشیه و متن. شکل معمول نگارش تاریخ هر دوره پرداختن به متن حوادث بوده است. با این همه گاه برخی حواشی خود متضمن نکاتی است که ارزشش کمتر از متن نیست.
این کتاب سیصد حاشیه مهم تر از متن تاریخ معاصر ایران را بیان می کند که در کنار متن حوادث تصویری روشن تر از تاریخ را فراهم می آورد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این کتاب سعی شده است تا با قلمی روان و زبانی ساده، زوایای پنهان و فراز و نشیب های تاریخ معاصر و مبارزات ملت ایران در قالبی نو و به صورت داستان کوتاه به مخاطب ارائه شود.
نهضت اسلام خواهی در ایران معاصر با قیام شهید نواب صفوی به طور جدی آغاز گشت؛ و با پیروزی انقلاب اسلامی بالندگی اسلام سیاسی را در جهان مادی معاصر به منصه ظهور رساند .
این اثر که در نوع خود اولین مدل تدوین شده بدین شکل محسوب می‌شود، خاطرات و روایات جالب و پند‌آموز را از دوران مبارزات سخت زمان نواب صفوی شروع کرده و با بررسی خاطرات زمان لوایح ایالتی و ولایتی،15 خرداد 42،دوران آیت‌الله کاشانی و مرحوم آیت‌الله بروجردی،دوران تبعید امام به فرانسه و عراق،خاطرات انقلابیون از زندان و روزهای پیروزی ،و کمتر شنیده‌های بعد از پیروزی انقلاب و... را جمع آوری کرده است.
«حاشیه های مهم تر از متن» با سبک متفاوت خود در عرصه ی تاریخ نگاری، دریچه ی جدیدی به روی مخاطبان می گشاید تا از منظری جدید به قضاوت در مورد حقانیت قیام تاریخی مردم ایران بنشینند.
رعایت مقتضای نسل جوان که عموما رغبتی به مطالعه ی طولانی و یکنواخت تاریخ از خود نشان نمی دهد، یکی از دلایل انتخاب این سبک بوده است.
آنچه می خوانید حاصل مطالعه و مداقه در بیش از سی هزار صفحه از کتب مرجع تاریخ انقلاب اسلامی، خاطرات انقلابیون و تاریخ شفاهی معاصر است؛ که در طول مدت دو سال جمع آوری و تنظیم شده است.
مولف کوشیده است ضمن رعایت امانت در انتقال اصل مضامین، از آوردن عین عبارات کتب مرجع خودداری نموده و ایجاز و رسایی کلام را حفظ نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اطلاعات بیشتر و خرید این کتاب از اینجا